piątek, 30 stycznia 2009

historia Alei na Skarpie

1.1.1. Historia powstania Alei Na Skarpie

Koncepcja poprowadzenia na skraju górnego tarasu skarpy ciągu komunikacyjnego pochodzi ze „Szkiców wstępnych planu regulacyjnego miasta st. Warszawy” opracowanych w 1916 roku przez Koło Architektów pod kierunkiem Tadeusza Tołwińskiego.

„W planie zarysowuje się także po raz pierwszy idea przeprowadzenia alei na Skarpie – jako przedłużenie Krakowskiego Przedmieścia. Aleja ta biegłaby od ul.Kopernika, obok Teatru Polskiego, górnym tarasem Skarpy, wiaduktem nad ul. Tamki przez Dynasy, wiaduktem nad ul. Wiejską i przedłużoną Myśliwiecką do projektowanego na Siekierkach parku narodowego.”[2]

W planach Tołwińskiego Aleja Na Skarpie miała być trasą odciążającą komunikacyjnie Nowy Świat.

Aleja ta pojawiła się w planach miasta w roku 1931. Jej wielkim zwolennikiem był prezydent Stefan Starzyński. Zrealizowano jednak tylko niewielki jej fragment – na przeszkodzie stanęły głównie parcelacje przecinające założenie.

Dostępny dla ruchu kołowego jest dziś jedynie krótki fragment zrealizowany na terenie dawnego parku Frascati. Rozpoczynaja się ślepo przy kompleksie sejmowym, a kończący niewiele dalej przy Muzeum Ziemi PAN, gdzie przemienia się w ciąg spacerowy, biegnący atrakcyjną kładką nad ul. Książęcą i dalej na północ wzdłuż całej Skarpy... Istniejący odcinek to pięknie położona, elegancko zabudowana ulica. Muzeum Ziemi zajmuje XVIII wieczny pałacyk księcia Poniatowskiego oraz wybudowany na fundamentach dawnej loży masońskiej Dom Pniewskiego.

2 komentarze:

  1. ciekawa koncepcja
    wiesz może coś więcej na temat jej dokładnego przebiegu?

    OdpowiedzUsuń
  2. w najblizszym czasie, w odpowiedzi na Twoj komentarz, zamieszcze fragment planu Tolwinskiego z 1916 roku, w ktorym przewidzial On Aleje na Skarpie.

    OdpowiedzUsuń